BLOC CALdesplugues

Bloc d'informació i opinió de la CAL d'Esplugues

15.2.12

JOAN COROMINES, LINGÜISTA I PATRIOTA o... MOLT LLEIG, SR. MARFANY


El mes d'abril de 2011, gairebé ja fa un any, vaig escriure dos articles en aquest bloc dedicats a la figura de Joan Coromines. Els podeu visionar el primer i el segon.

Acabo de rebre un comentari al primer dels articles, cosa que em congratula, ja que vol dir que fins i tot al cap d'un any algú es llegeix el bloc. El comentari en qüestió diu:

Ni una paraula del "Diccionari Crític Castellà i Hispànic" o del seu predecessor "Diccionari Crític Etimològic de la Llengua Castellana". Molt lleig, sr Marfany :(

Bé, entenc que em "renya" perquè he deixat de citar aquestes dues grans obres de Coromines en el meu article... i intueixo que aquest "molt lleig, Sr. Marfany" me'l dedica perquè les obres que he oblidat són sobre la llengua castellana.

És cert... entono , doncs, el mea culpa. Ara bé, dues coses: la primera que el fet de no citar aquestes obres en cap cas té relació amb què siguin estudis sobre el castellà. Déu me'n guardi! La segona, que tampoc no pretenia fer un article exhaustiu sobre l'obra de Joan Coromines, sinó únicament referir-m'hi des del punt de vista català, enllaçant la seva gran tasca de lingüista amb la de la persona, català i patriota.

Evidentment que hi faltaven aquestes grans obres -importantíssimes!- fruit també de la tenacitat i la sabiduria del gran lingüista. I també d'altres com:

"Tópica Hespérica. Estudios sobre los antiguos dialectos, el substrato y la toponimia romances". "El parlar de la Vall d’Aran. Gramàtica, diccionari i estudis lexicals sobre el gascó". I moltes altres col·laboracions importants que em deixo...

Per a qui estigui interessat, pot trobar tota la informació al web de la Fundació Coromines i també en aquesta interessant edició de la mateixa Fundació sobre l'obra de l'universal filòleg.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada